FANDOM

Topielce, Utopce, Topce– Istoty demoniczne wywodzące się z wierzeń przedchrześcijańskich. Powstałe z dusz ludzi utopionych w określonym dniu lub po burzy gdy kwitnie żyto duchy wodne. Utopcem zostaje również zmarły człowiek, którego niebo nie chce przyjąć, lub poroniony płód. Złe i przewrotne, topią przeprawiające się zwierzęta i wciągają kąpiących się ludzi pod wodę. Mają wygląd chudych wysokich ludzi o zielonym, oślizgłym ciele, dużej głowie i ciemnych włosach. Wywołanych przez utopce coś nieodparcie ciągnie do wody i topią się sami. Podczas nowiu Księżyca utopce wychodzą na brzeg, suszą się, iskają, szyją sobie buty. Żywią się promieniami Księżyca i czekają na zdobycz. Jedzą też groch i bób. Można ich poznać po tym, że wszędzie gdzie stąpają, pojawia się kałuża, są oblepieni błotem i ociekający wodą. Można też ich było pozbawić mocy, zarzucając sznurek od gaci względnie różaniec czy szkaplerz na głowę. Można było zaciekawić je zadawaniem dziwnych pytań lub zagadek, na które nie będą potrafiły odpowiedzieć. Żeńskie utopce noszą nazwę topielic, wabią piękną twarzą młodych mężczyzn, a schytanych porywają na dno jeziora. Jeśli powstały z ducha dziewczyny porzuconej przez narzeczonego, wówczas pałają nienawiścią do młodych mężczyzn. [1]

Topielica (Wodnica) - zamieszkiwała rzeki, jeziora i stawy. To dusza utopionej dziewicy. Przybierała postać młodej, pięknej, bladej dziewczyny o długich włosach. Chadzała nago lub w białej szacie i jasnozielonej spódnicy. Na głowie miała wianek lub złotą przepaskę. Czasami mogła przybrać postać syreny. Wabiła pięknym śpiewem i ciałem kąpiących się mężczyzn, a potem pozbawiała ich życia. Czasem Topielice zbierały się w gromadę i tańczyły, a napotkanego człowieka zamykały w kręgu i kazały tańczyć póki nie umarł ze zmęczenia. Najczęściej ukazywały się podczas pełni. Mogły zapewnić dobry połów lub wywrócić łódź i zniszczyć sieci. Składano im ofiary z jajek i wiązano na nadbrzeżnych gałęziach wstążki. [2]

Przypisy Edytuj

  1. https://mitologie.wordpress.com/boginie-i-bogowie-od-a-do-z/
  2. http://kasikap.republika.pl/bostwa.html